23 Αυγούστου 2012

Επιστολή προς την εφημερίδα ΚΕΦΑΛΑΙΟ με αφορμή συνέντευξη του Γεν. Επιθεωρητή Δημ. Διοίκησης

Αθήνα  21 Αυγούστου 2012

Προς τον
Διευθυντή της Εφημερίδας ΚΕΦΑΛΑΙΟ
και της ηλεκτρονικής έκδοσής της Capital gr
Ενταύθα


Κύριε Διευθυντά,

Αναφορικά με όσα αναγράφονται στην έντυπη (11.8) αλλά και στην ηλεκτρονική (18.8) έκδοση της  εβδομαδιαίας εφημερίδας σας, με αφορμή συνέντευξη του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, θα ήθελα, για ενημέρωση των αναγνωστών σας, να σημειώσω τα παρακάτω.

Με δεδομένη την αποτυχία καταπολέμησης της διαφθοράς υπό το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς, νομοπαρασκευαστική επιτροπή, υπό την προεδρία μου, επεξεργάστηκε ένα νέο, πολύ αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο, για τον πειθαρχικό  κολασμό των παραπτωμάτων  των υπαλλήλων, που  αποτέλεσε , στη συνέχεια, το ν.4057/2012. Το νόμο αυτό  είχα την ιδιαίτερη τιμή να εισηγηθώ στη Βουλή, ως Υπουργός Επικρατείας, από κοινού με τον τότε Υπουργό Διοικητικής μεταρρύθμισης κ. Δ. Ρέππα.

Ο νόμος υπερψηφίστηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία των μελών του Κοινοβουλίου( Ν.Δ. ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ). Προβλέπει μεγαλύτερο αριθμό παραβατικών συμπεριφορών των υπαλλήλων, αυστηρότερες πειθαρχικές ποινές (π.χ. οριστική παύση του υπαλλήλου για οποιοδήποτε παράπτωμα,  πειθαρχική κύρωση μέχρι 100.000 ευρώ κλπ), ταχύτατη διενέργεια Ε.Δ.Ε και διοικητικών ανακρίσεων, διευκόλυνση επιβολής του διοικητικού μέτρου της αργίας για την άμεση απομάκρυνση από την
Υπηρεσία ορισμένων κατηγοριών υπαλλήλων, και κυρίως τη συγκρότηση αμερόληπτων πειθαρχικών συμβουλίων από δικαστικούς λειτουργούς, μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και υπαλλήλους, που ορίζονται με κλήρωση  από άλλο Υπουργείο ,από εκείνο στο οποίο υπηρετεί ο κρινόμενος υπάλληλος. Παράλληλα, καταργήθηκε η συμμετοχή στα πειθαρχικά συμβούλια των συνδικαλιστών υπαλλήλων. Με τα δεδομένα αυτά, η αρμοδιότητα του Γενικού Επιθεωρητή να ασκεί ενστάσεις κατ αποφάσεων των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων  έχασε το  νόημά της. Ο νομοθέτης θεώρησε  ότι οι υπηρεσίες του Γενικού Επιθεωρητή έπρεπε να αφοσιωθούν στο κύριο έργο τους ,που είναι η διερεύνηση της τέλεσης πειθαρχικών παραπτωμάτων και η συνακόλουθη άσκηση πειθαρχικών διώξεων κατά των επίορκων υπαλλήλων, και όχι ο έλεγχος των αποφάσεων των νέων, αμερόληπτων ως προς τη σύνθεσή τους, πειθαρχικών συμβουλίων που προεδρεύονται από δικαστικούς λειτουργούς. Τα παραπάνω προκύπτουν τόσο από την αιτιολογική έκθεση του νόμου, όσο και από τις σχετικές συζητήσεις στη Βουλή. Φυσικά προέβλεψε, όπως πάντα συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, μεταβατικά, την προσωρινή λειτουργία των παλαιών συμβουλίων, μέχρι να συσταθούν τα νέα, για να μην υπάρξει το οποιοδήποτε  κενό στον πειθαρχικό  κολασμό των παρανομούντων.

Αντιδράσεις βέβαια στην προσπάθεια για τη θεσμική  εξυγίανση της Δημόσιας Υπηρεσίας  υπήρξαν, από την αρχή, αν και ήσαν μάλλον υπόγειες. Όσο πλησιάζει όμως ο χρόνος της πλήρους εφαρμογής του νέου νόμου είναι φυσικό οι αντιδράσεις  να πληθαίνουν, κυρίως από αυτούς που δεν ενοχλούνται από την παλαιά νοσογόνο κατάσταση. Αλλά εκείνο που είναι πραγματικά απαράδεκτο είναι να καθυστερεί  επί τόσους μήνες η διοικητική συγκρότηση των νέων πειθαρχικών συμβουλίων, έτσι  ώστε σημαντικό μέρος  του νέου νόμου να παραμένει ακόμα ανενεργό. Τις πταίει; Αξίζει να ερευνηθεί. Σίγουρα όχι η Βουλή ή οι συντάκτες του ν.4057/2012. Μήπως κάποιοι φοβούνται την αμεροληψία των νέων συμβουλίων και γι αυτό τα υπονομεύουν, αφού αυτά είναι εκείνα που επιβάλλουν πειθαρχικές ποινές και όχι, βέβαια, ο Γενικός Επιθεωρητής; Γιατί ποιος βέβαια μπορεί να υποστηρίξει σοβαρά ότι το παλαιό πειθαρχικό καθεστώς, και μέσα σ' αυτό και οι ενστάσεις που ασκούσε ο Γενικός Επιθεωρητής, συνέβαλε αποφασιστικά στην καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο;  

Με τιμή

Γιώργος   Σταυρόπουλος
Επίτιμος Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας,
πρώην Υπουργός

Υστερόγραφο: Μήπως κάποιος έλεγχος των υπευθύνων της ηλεκτρονικής εφημερίδας σας θα ήταν αναγκαίος σε όσα υβριστικά μυθεύματα προέρχονται από κάποιους ανώνυμους σχολιαστές; Σας ευχαριστώ.